Ett fönster mot upplevelser

GÖTEBORG Kreativitet och nya vinklar på vardagen kan skapa möjligheter. I Bergsjön lockar man besökare genom en satsning på ett nytt skyltfönster. Ett fönster till en värld av upplevelser.

Bild på Magdalena Gustafsson och Susanne Erlandson

Kreatörer. Magdalena Gustafsson bibliotekarie på Bergsjöns bibliotek och Susanne Erlandson butikskommunikatör från Effekteam har tagit skyltningen på Bergsjöns bibliotek till en ny nivå. Genom rekvisita och genomtänkt tema hoppas man kunna locka fler till biblioteket. FOTO: Fredrik Swedemyr

– Vi måste försöka hitta ett säljande koncept. Spontant tänker jag att man blir lite hemmablind. Det är så lätt att fortsätta som man alltid har gjort med att skylta i boksnurror och på hyllgavlar. Det sticker inte ut på samma sätt och det behövs nya idéer, säger Magdalena Gustafsson på Bergsjöns bibliotek.

Under förra året sökte biblioteket pengar för marknadsföringsinsatser på biblioteket från EU-projektet Centrumutveckling i partnerskap. Det mynnade ut i två utbildningstillfällen kring butikskommunikation ihop med butikskommunikatör Susanne Erlandson.

– Jag tror det är viktigt att göra det mer lockande och visa att biblioteket är ett ställe där man kan uppleva olika saker, att man faktiskt kan hitta sådant man inte hade tänkt på. Det är viktigt att få fram det som finns i böckerna och göra biblioteksbesöket till en upplevelse, säger Susanne Erlandson.

Under det andra utbildningstillfället fick personalen spåna kring konkreta insatser och det var under denna dag som idén att göra ett skyltfönster rullade upp. Ytterligare en ansökan och 80 000 kronor senare kunde idén sjösättas och idag skyltar man med ett vintage-mode i det nya skyltfönstret strax bredvid ingången.

– Är du inte van biblioteksbesökare kanske du tror att bibliotek bara handlar om skönlitteratur. Detta är ett sätt att jobba mer tematiskt och synliggöra att biblioteket faktiskt är så mycket mer. Nu har vi detta temat. Till våren kanske vi har något kring odling. Tanken är att vi ska ha en månadsvis skyltning och jobba med rekvisita, berättar Magdalena Gustafsson vidare.

Marknadsföring är en viktig del i verksamheten. I Bergsjön jobbar man med både det nya fysiska skyltfönstret och digitala motsvarigheter genom Facebook och en blogg ihop med Gamlestans bibliotek. Man har också lagt resurser på att ge programbladet ett mer proffsigt uttryck.

– Det är inte alla som känner till vad ett bibliotek har att erbjuda. Det är viktigt att marknadsföra oss på olika sätt och med ett skyltfönster vill vi locka nya besökare, säger Magdalena Gustafsson.

Bild på skyltfönstret på Bergssjöns bibliotek

Vintage-mode. Magdalena Gustafsson har hittat rekvisitan från sin mormors vind. Flickan på det inramade fotografiet är Magdalenas mamma när hon var 17 år. FOTO: Fredrik Swedemyr

Susanne Erlandsons tipsruta

  • Tänk på färgsättningen. Använd inte för mycket färg, utan använd helst en färgskala.
  • Inte för mycket saker. ”Less is more”.
  • Belysning är viktig. Man kan göra världens bästa skyltning. Men om den inte syns spelar det ingen roll.
  • Blanda inte ihop saker. Hitta ett tema och byt hellre ofta.

Author Description

Fredrik Svedemyr

Fredrik Svedemyr, Journalist
fredrik.svedemyr@noll27.se
0702-82 30 59

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se