Bokhandeln som hittar sin roll

STOCKHOLM På Odengatan i centrala Stockholm ligger en liten barnboksaffär med hela världen i sina hyllor. En mötesplats, en bokhandel och en presentaffär som tillsammans skapar en miljö att bli nyfiken på.

– Vår grundidé var att det skulle vara en demokratisk bokhandel med böcker på olika språk där allt fanns samlat på samma plats, säger Helena Eriksson Berhan, en av grundarna till bokaffären Bokspindeln.

– Det som skiljer oss från andra bokhandlare är vårt tydliga barnperspektiv och att alla barn ska synas i böckerna, tillägger Nina Suatan, den andra grundaren av Bokspindeln.

Kreativitet

Det finns mycket att titta på i butiken Bokspindeln. Det är lätt att förstå att affären är ett Mecka för både barn och vuxna i närområdet. Bilderböckerna är välexponerade och fullkomligt tigger om att bli bläddrade i, och presentartiklar och pyssel är smakfullt placerade utan att ta över.

– Som liten bokhandel måste vi skapa en miljö man blir nyfiken på och vill gå in och titta i, säger Helena.

– Och vi tycker att det ramar in och lyfter böckerna, tillägger Nina. Det ena sortimentet lyfter det andra, men vi har alltid varit noga med att den delen inte får ta över. Det ska alltid kännas som en bokhandel. Och vi är ganska petiga med vad vi köper in, förtydligar hon. Det ska vara pedagogiska grejer som gärna kan hänga ihop med en bok, som till exempel en insektsburk på våren. Det ska vara utvecklande grejer, men också kul grejer.

Bild på Nina Suatan och Helena Eriksson Berhan

Sagornas beskyddare Nina Suatan och Helena Eriksson Berhan berättar att deras bokhandel Bokspindeln har fått sitt namn efter spindeln Anansi som är sagornas och berättelsernas beskyddare i västafrikansk berättartradition. FOTO: Helén Andersson

Programverksamhet

Bokspindeln är en liten bokhandel som måste skilja sig mot större konkurrenter som bokkedjor, leksaksaffärer och varuhus. Ett arbete som kräver mycket kreativitet. Förutom böcker och presentartiklar har Bokspindeln en diger programverksamhet med bland annat återkommande sagostunder och författarbesök. Men också skrivarcirklar och öppet-hus-kvällar för pedagoger med olika teman som till exempel om det mångkulturella samhället eller om genusfrågor.

– Det är så vi jobbar, vi försöker knyta till oss andra kompetenser genom samarbeten, berättar Nina. Men som bokhandlare måste man vara jättebra på böcker, och det gäller all bokhandel. Det märker kunderna och det är ett förtroende man måste bygga upp.

Andra språk

Bokspindeln öppnade 2003 och har sedan dess hunnit etablera sig på svenska bokmarknaden och tilldelades IBBYS Gulliverpris 2012. Priset fick de bland annat för att de utvecklat en självklar mötesplats och resurs för alla som är intresserade av barnlitteratur från olika delar av världen och för att deras utåtriktade arbetssätt har gjort Bokspindeln till en viktig plats för både organisationer och enskilda.

– Biblioteken och förskolorna är våra stora kunder just för böcker på andra språk. De finns runt om i landet och handlar från vår webshop, säger Nina. På webshopen finns bara böcker på andra språk och böcker som skildrar andra kulturer. Och det är vi i stort sett ensamma om.

– Men det som folk är glada för när de kommer hit till affären är att allt finns samlat på ett ställe, både böcker på andra språk och böcker på svenska, tillägger Helena.

Mötesplats

Helena och Nina är båda antropologer och möttes när de arbetade på Etnografiska museet. De har vuxit upp i Sverige och har sina rötter i olika länder, och båda delade samma uppfattning att det saknades en mötesplats där man kunde få människor att känna sig bekräftade på olika sätt.

– Det kändes naturligt att mötesplatsen skulle vara en bokhandel och att det var böckerna som knöt ihop allting, berättar Helena. En plats med föreläsningar och böcker med ett tydligt barnperpektiv.

– Vi såg vår roll som spindeln som är bra på att föra samman människor, ler Nina.

Liten bokhandel

Både Nina och Helena ser fördelar med att vara en mindre bokhandel där de kan vara mer flexibla i utformning och innehåll. De tror också båda på bokens framtid, på behovet av att få bläddra och att titta i en bok tillsammans med sitt barn. Däremot ser de en fara i om större bokhandlare också börjar erbjuda böcker på andra språk i större utsträckning.

– Skulle de börja erbjuda det finns det ingen anledning för oss att finnas kvar, tror Nina.

– Att vara en liten bokhandel är inte lätt, men roligare, säger Helena. Det måste ju hända saker hela tiden, det går inte att bara köpa in böcker och sitta och vänta. Då kan kunden lika gärna köpa böckerna på internet. I en liten bokhandel måste det hela tiden hända saker. Hela tiden.

 

 

 

 

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se