Nya diskar skapar jämlika möten i Mölndal

MÖLNDAL Idag invigdes nya diskar och självbetjäningsautomater på biblioteken i Mölndal. Det är en satsning som ska ge personalen mer tid till att möta besökarna. De nya diskarna skapar dessutom ett jämlikt möte.

Bild på en låneautomat på Mölndals stadsbibliotek

Kasper Skarje är lärare på skolan Kvarnhjulet i Mölndal. Han går ofta till biblioteket med sina elever och tycker den nya entrén med självbetjäningen har blivit bra. – Det är fint att eleverna kan låna själva och att man frigör personalen, säger han. FOTO: Fredrik Swedemyr

Till mjuka toner från en fiol öppnade idag Mölndals stadsbibliotek portarna till den nya entrén. Stadsbiblioteket har haft stängt i en vecka för att göra om hela entrén, där den gamla lånedisken tidigare bildade en slags borg mot besökarna.

– De nya diskarna är rundade och ger ett bredvidperspektiv mot besökarna. Man möts sida vid sida och kan gemensamt komma fram till ett svar. När man söker information är det den som kommer med frågan som vet bäst vad frågan handlar om. Vi tror detta blir jättebra, säger Krister Andréason på Mölndals stadsbibliotek.

Låntagarnas disk

Renoveringen av stadsbiblioteket har varit på tapeten under lång tid. För drygt ett år sedan fick man loss pengar av kommunen och kunde börja upphandlingsarbetet med nya diskar, RFID-plattor och självbetjäningsautomater.

– Vi valde att göra olika upphandlingar. Vi ville kunna välja andra plattor som integrerade bättre med Libra, säger Krister Andréason vidare.

Samtidigt med renoveringen av huvudbiblioteket har man infört nya diskar och självbetjäning på samtliga bibliotek i kommunen. En satsning som har en del ergonomiska vinster för personalen. Men som ytterst handlar om att skapa ett bättre möte med besökarna.

Bild på Linn Bern och dottern Melina på Kållereds bibliotek.

Linn Bern och dottern Melina är flitiga biblioteksbesökare. – Hon älskar att läsa böcker och pyssla, berättar Linn, som också tycker att den nya självbetjäningen har blivit bra. – Man slipper tänka på lånekortet, eftersom man kan logga in med sitt personnummer, säger hon vidare. FOTO: Fredrik Swdemyr

– Det är nytt och man får lära sig. Jag tycker det är himla käckt istället för att stå i kö och vänta. Det gör också biblioteket mer tillgängligt genom att personalen får mer tid över till andra frågor istället för att stå i kassan hela tiden, säger Linn Bern, som är på Kållereds bibliotek med dottern Melina.

Author Description

Fredrik Svedemyr

Fredrik Svedemyr, Journalist
fredrik.svedemyr@noll27.se
0702-82 30 59

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se