Utmanande skolbibliotek

Navet Bibliotekets centrala placering på skolan har gjort det till en naturlig samlingsplats och en plats för litteratur och information. FOTO: Rosan Bosch Studio/Kim Wendt

STOCKHOLM Rosan Bosch har gjort sig känd som designern som utmanar rådande normer och föreställningar. Ett av hennes senaste projekt har varit att inreda ett skolbibliotek där hon skapat ett bibliotek med central betydelse.

Högt upp på Söder i Stockholm finns sedan år 2000 friskolan Vittra Södermalm. Skolan har generösa lokaler för totalt cirka 1 000 elever fördelade från förskoleklasser till och med gymnasium. På skolans nedre våningar huserar cirka 350 förskole- och grundskoleelever, och det är här, mitt i huset, det finns en stor öppen yta som fram tills nu har fungerat som skolans café och samlingspunkt. Det är fortfarande en samlingspunkt, men nu också ett bibliotek och en plats att jobba i.

– Med ett skolbibliotek får man tänka vad det kan tillföra skolan, säger Rosan Bosch. Ett skolbibliotek är ingen separat del av skolan, och här, genom sin centrala placering, är det integrerat i skolan och i verksamheten.

– Rosan har skapat ett bibliotek som hjälper oss förverkliga vår pedagogiska grund, säger Annica Ångell, rektor på Vittra Södermalm. Hon har skapat en miljö där alla elever kan komma till sin rätt och där de under en och samma dag kan vistas i olika miljöer beroende på behov.

Designad skattkista

Det är liv och rörelse i det stora rummet när jag tillsammans med Rosan och Annica, alla med blå skoskydd på skorna, kliver in i ett rum som fortfarande luktar målarfärg. Vid det stora bordet vid fönstret sitter en grupp elever och arbetar, i tidningshörnan bläddrar en kille i en morgontidning, under de sex kristallkronorna sitter elever utspridda med laptops och i den stora grottan hänger några yngre elever.

Bild på skolbiblioteket på friskolan Vittra

Skattkista Rosan Bosch har skapat ett bibliotek hon vill eleverna ska uppleva som en skattkista fylld med saker att upptäcka. FOTO: Rosan Bosch Studio/Kim Wendt

– Det är så häftigt att designen ger eleverna möjlighet att sitta vid olika platser, säger Annica och pekar på det stora bordet som, med sin avdelare i form av en lång lampa på mitten, påminner om ett bord från ett bibliotek i en amerikansk collegefilm.

– Det där bordet signalerar kunskap och påminner om universitetsstudier.

– Men, avbryter Rosan, det är fortfarande vårt uppdrag att skapa en känsla av glädje och av att må bra. När eleverna är här på skolan ska de inte skilja på arbete och fritid och här har jag försökt föra samman detta med den där skattkistan i mitten där det finns en massa redskap för kunskap.

”Skattkistan” i mitten är ett dominerande rum mitt i rummet, en blackbox som innehåller själva biblioteket med datorer, iPads, litteratur och arbetsmaterial. Här har Rosan jobbat med ljus och mörker och de gula bokhyllorna, som är belysta, står i stark kontrast till den svarta omgivningen. Rummet har två dubbla skjutdörrar som enkelt ändrar rummet från ett genomgångsrum till ett slutet rum.

– Det här biblioteket kan vara helt öppet, men också stängt. Jag ville skapa en miljö jag tror barn tycker är attraktiv, en plats med tillträde till kunskap och information. En skattkista, konstaterar Rosan.

Biblioteket mitt i

Rosan Bosch har jobbat med biblioteksmiljöer tidigare, bland annat med Hjörring stadsbibliotek i Danmark. Hon har också designat och inrett flera skolor och med dessa erfarenheter i bagaget har Rosan funderat över vilken roll ett skolbibliotek har för skolan, och på skillnaden mellan ett bibliotek och ett skolbibliotek. Hon menar att om biblioteket ska vara en del av skolan måste det ha en särskild roll och på sitt eget sätt vara ett centrum för inspiration.

– Här har vi placerat biblioteket på en central plats och alla faciliteter runt om är kopplade till biblioteket. Här finns fria ytor där du gör vad du vill och här finns till och med ett café. Det är mer känslan av att vara på ett bibliotek än att vara i skolan. Det är en miljö du blir attraherad av.

– Biblioteket har verkligen blivit en central punkt i skolan, håller Annica med. För mig var det viktigt att skapa ett ställe med tillgång till litteratur och media, en central plats att samlas vid.

Och vi har verkligen fått en miljö som ger eleverna studiero där de liksom sjunker ner och kommer till ro. Det här är hjärtat i skolan och det är som ett verktyg.

Bibliotekets centrala placering var en naturlig placering på Vittra Södermalm, men Rosan menar att även om det inte alltid fungerar i praktiken att placera det där, så är det så man ska tänka.

– Det är viktigt att göra skolbiblioteket till kärnan i skolan, till något viktigt. Att våga prioritera och se möjligheterna att koppla biblioteket till utbildningen. Och kanske hjälper det om man istället för att säga att alla skolor ska ha ett bibliotek, säger att alla skolor ska inspirera och motivera så att eleverna gillar sin utbildning och vill fortsätta utvecklas.

– Jag hoppas att de som växer upp här kommer ut från skolan med en positiv och bra känsla för bibliotek och förhoppningsvis fortsätter besöka bibliotek hela sitt liv.

 

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se
Tillgänglighet