Framsidan möter ALMA-pristagaren Isol

LUND Framsidan har mött den argentinska bilderbokskonstnären Isol, när hon besökte Sverige i samband barnlitteraturfestivalen LitteraLund. Hennes berättelser utgår från det lilla perspektivet och i sitt skapande ser hon världen från barnens horisont.

– Har du en huvudvärkstablett och lite vatten?

Isol, eller Marisol Misenta, som hon egentligen heter, frågar Debora som hjälper henne med presskontakter och annan planering under hennes besök i Sverige. Marisol får en tablett och dricker lite vatten ur en PET-flaska. Hon rotar i väskan och kollar sin mobil. På ett hotellrum i en annan del av stan väntar hennes man och 1,5 årige son. Vi sitter vid ett bord på andra våningen i Lunds stadshus och Stortorget bildar en fond på andra sidan fönstret. Marisol har just avslutat ännu en session under barnlitteraturfestivalen LitteraLund. Festivalen var planerad redan innan hon fick Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne. Under några intensiva dagar har hon nu varit på workshops och pratat om sina böcker, på scen, bredvid scen och i olika intervjuer.

– Jag gör bilderböcker som ser enkla ut, men som har flera nivåer. De har humor och en expressiv stil, som inte är så konservativ. Det är en vild stil, men inte utagerad. Jag jobbar utifrån mig själv, mina bekymmer och min nyfikenhet. Det uppenbarar sig i mitt arbete. Mina historier har enkla rötter, även om temat inte alltid är så enkelt, säger Marisol om sina nu prisbelönta böcker.

Bild på Marisol "Isol" Misenta

Vinklar Isol skapar berättelser från barnens horisont. Att skapa perspektiv på tillvaron är ett viktigt element i hennes böcker. FOTO: Fredrik Svedemyr

Från det lilla till det stora

Humorn är en drivkraft i hennes berättande och hon arbetar gärna med det lilla perspektivet, vilket också präglar hennes förhållningssätt till vad böckerna ska handla om.

– Om jag tycker något är väldigt sorgligt kan jag inte göra humor av det och jag behöver humorn för att tänka ut saker. När något är så tragiskt som förintelsen eller diktaturen i Argentina, där de dödade tusentals människor, kan jag inte säga något nytt eller arbeta med det. Det är som en sten i mitt huvud. Det är väldigt svårt. Jag tycker om små historier. I det lilla kan du se det stora. En liten historia om att jag inte känner mig hemma någonstans eller är rädd, kan i det stora perspektivet bli en historia om krig och konflikter mellan länder. Jag tycker om att gå till det minimala istället för de stora uttrycken av mänsklig svaghet, säger Marisol.

Denna utgångspunkt tar sig bland annat uttryck i bokprojektet El bazar de los juguetes (ung. Leksaksaffären), där Marisol har tolkat en argentinsk tango. Den ursprungliga tangotexten är en slags Karl Bertil Jonsson-historia, fast utan en rik fabrikör till far. Den handlar om en pojke som växt upp i fattigdom och drömmer om att sprida lite lycka. Han vill köpa alla leksaker i leksaksaffären för att dela ut till andra barn, så de ska kunna känna glädjen av att få en present i sina händer. Det enda pojken i tangon har på julafton är sin moders kärlek.

– För mig är det en bra sak, säger Marisol, som i sin tolkning av texten har gjort en konsumtionskritisk berättelse där ett barn istället hittar glädjen i att leka med naturens element eller drömma sig bort under en tindrande stjärnhimmel.

– Jag ville ge något till min son. En berättelse om vad det är för värld vi vill ha i framtiden. Pengar och konsumtion ligger bakom många katastrofer. Naturen är till för alla. Du kan leka med vatten, leka på fälten. Du behöver inte alltid pengar för att drömma eller känna glädje, fortsätter Marisol.

Om att möta det svåra

I det lilla drar hon sig samtidigt inte för att skildra det som kan vara svårt i tillvaron. I boken El Globo (Ballongen) Skildrar hon relationen mellan en flicka och hennes arga mamma. Hon skildrar även svårigheten för ett barn att navigera i vuxenvärldens logik om vad som är rätt eller fel i boken Petit el monstruo (ung. Monstret Petit). I ena stunden är han ett älskat barn och i andra blir han utskälld.

– Det är en historia om goda och onda ting, där karaktären undrar vad som är bra och vad som är dåligt. Är jag en dålig eller bra människa? Han är väldigt orolig, men kan slappna av en stund och säga att jag är båda ibland. Kanske han vet bättre i framtiden, men sanningen är att det finns inte bara ett sätt att vara, säger Marisol vidare.

Barnens horisont

I sitt skapande utgår hon från barnens perspektiv på tillvaron. Ett perspektiv hon tycker ger en större frihet och kreativitet.

– Det är ett väldigt uttrycksfullt sätt att vara. Som vuxna uppför vi oss på ett annorlunda sätt, mer lögner och vi gömmer våra mörka sidor. Eller om vi känner oss ledsna, så försöker vi dölja det. Barn är mer uttrycksfulla och tydliga. Jag behöver detta, jag älskar dig, jag hatar dig, jag vill inte ha detta, jag tror dig inte. De kan se ett träd och bli överraskade och glada. Detta är väldigt mäktigt för en historia och det är roligt att jobba med. Jag försöker bejaka dessa känslor. Jag försöker att inte förlora denna kreativitet i synen på världen och saker, säger Marisol.

Näring för själen

Hon laborerar även med format och skapar innehåll som inte bara ser världen genom barnens ögon. Boken El patito (Den lilla ankan) kan läsas från två håll och där skiftar perspektivtet från barnen till ankan i en och samma bok beroende från vilket håll man läser den.

Bakgrund

Marisol ”Isol” Misenta fick tidigare i år Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, ALMA-priset. Under april gästade hon barn- och ungdomslitteraturfestivalen LitteraLund. I slutet av maj kommer Isol till Sverige igen under Almas pristagarvecka. Det blir ytterligare workshops och rad olika framträdande. Pristagarveckan inleds den 20 maj och avslutas med själva prisutdelningen den 27 maj, då kronprinsessan Victoria delar ut priset i Stockholms konserthus.

Läs mer på ALMAs hemsida. Gå till sidan här.

– När jag tänker på ett viktigt tema i mina böcker handlar det om att du kan ta en annan persons perspektiv i livet. Att du kan se saker genom någon annans ögon och känna empati med en annan person. Kanske är det en person som inte är som du, från en annan kultur eller etnicitet, berättar Marisol.

Samtidigt understryker hon att hennes böcker inte handlar om att komma med pekpinnar eller lära ut något. De kan väcka tankar, ge perspektiv på tillvaron och roa. Men ytterst är hennes böcker en brygga mellan vuxna och barn.

– Vi som människor behöver berättelser hela tiden och vi tycker om fiktion och kan få erfarenheter genom berättelserna. För mig är kanske den viktigaste praktiska saken med mina böcker att du kan njuta av en bok tillsammans med dina barn. Den här delade stunden är väldigt viktig och närande för dig och din familj. En bra berättelser tror jag ger näring för själen och det behöver vi mer av, säger Marisol ”Isol” Misenta.

Author Description

Fredrik Svedemyr

Fredrik Svedemyr, Journalist
fredrik.svedemyr@noll27.se
0702-82 30 59

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se