Ledarskap som rockar

STOCKHOLM Stå bredbent. Kör din grej och tro på det. Ungefär så kan man sammanfatta utgångspunkten för Heavy Metal Management. Möjligen ligger det en grabbig underton i denna utgångspunkt. Men Hans-Olov Öberg framhäver att det fins mycket att lära från hårdrockens framgångar. Inte minst för ett bibliotek.

Med rötter i finans- och managementvärlden och ett gemensamt intresse för hårdrock, har Hans-Olov Öberg och Pär Jörgen Pärson formulerat en något udda filosofi för ett ledarskap i boken Heavy Metal Management.

– Den är långt ifrån alla sidbenade affärsmän. För att närma sig det hela hela ur ett managementperspektiv måste man nog vara lite galen som vi. Det handlar om att lära sig av framgångsrika globala varumärken inom hårdrocken. Det är fascinerande att se hur det går att bygga upp en jätteindustri med hängivna fans, säger Hans-Olov Öberg. Hårdrockens ledarskapsfilosofi vilar på ett antal grundläggande principer. Grupper som ac/dc har genom åren förlitat sig på en slags musikalisk övertygelse. De har kört sin grej och stått för det. När andra band har experimenterat med stilen för att följa med i tidsandan, har de långlivade legenderna nått framgång just genom att konsekvent tro på sin grej.

– Man måste börja med att vara ”total”, att ha övertygelsen. När vi väl vet vad som är grejen kan vi gå till nästa steg som handlar om att utveckla hantverket – ”be a master”. Det går inte att sikta på att bli tvåa, säger Hans-Olov Öberg.

Bild på Hans-Olov Öberg

Mellansnack Hans-Olov Öberg var på ”Freak Guitar Camp” i Göteborg tillsammans med sin gamla kompis från Handelshögskolan Pär-Jörgen Pärson. Tillsammans med andra hårdrocksentusiaster lirade de höghastighetsriff under ledning av den i hårdrockskretsar kände gitarrgurun Mattias ”la” Eklund. Mellan riffen pratade de om hårdrockens betydelse och hur banden byggt upp sina varumärken. Ett mellansnack som blev upptakten till boken Heavy Metal Management. Foto: Nils ”Paisley” Larsson.

Ett skönt samspel

Dagens konkurrens är stark. Håller inte trummisen måttet finns det alltid någon annan som kan lira bättre. Därför är det också viktigt att hela tiden hålla sig i framkant och utvecklas, framhäver Hans-Olov Öberg. Här handlar det om att hitta ett fungerande samspel och roller i en organisation, precis som ett hårdrocksband har sin ”Front Man”, ”The Riff Master”, som tillsammans bildar just den där framgångsrika helheten.

– Kring detta gäller det att skapa en berättelse. Många Heavy metal-band har en berättelse om kampen mellan det goda och det onda, inte helt olik berättelser som Harry Potter eller Sagan om ringen. Det handlar om att bygga myter om sig själv på flera plan med sina fans eller kunder, säger Hans-Olov Öberg och tar upp Ica-reklamen som ett exempel utanför hårdrockens värld på hur ett företag lyckats skapa en episk berättelse kring sitt varumärke.

Hängivenhet som drivkraft

En av de mer kontroversiella utgångspunkterna för ett framgångsrikt ledarskap i hårdrockens anda är att agera instinktivt.

– Vi brukar säga att analysen är död. Analysen är en efterkonstruktion. Man måste börja med att tala om för omvärlden vem man är, säger Hans-Olov vidare och understryker att det är viktigt att trigga människors rent grundläggande behov och skapa en känsla av att bli sedd eller känna sig utvald. Sedan kan det handla om att genom en sprakande konsertupplevelse placera sin musik i hjärtat på sina åskådare eller få den där besökaren på biblioteket att känna sig speciell. Något som också kräver samspel och en gemensam känsla för vad som driver bandet eller biblioteket framåt.

– Man förlöser inte ett bra bibliotek utan smärta, precis som ett band. Håller inte trummisen takten, får man byta. Alla måste vara hängivna. Om det nu handlar om att vara det där biblioteket som får fart på litteraturintresset, så måste alla hitta sina roller i det. När alla känner groovet är det en obetalbar känsla att få möta besökaren som kommer in genom dörren och vill ha hjälp, säger Hans-Olov Öberg.

Stå för sin sak

I boken reflekterar författarna själva över att de har hämtat inspiration från en värld som till stor del företräds av män i spandexbrallor. Men Hans-Olov Öberg ser ingen risk i att en ledarskapsstil i deras anda befäster ojämlikheter. Han menar att gott ledarskap inte handlar om genusidentitet, utan mer om att står för sin sak.

– Min dotter sa till mig en gång, pappa har du för mycket plan B, blir det ingen plan A. Det sammanfattar väldigt bra boken. Det är hundra procent metal, säger Hans-Olov Öberg.

 

Author Description

Fredrik Svedemyr

Fredrik Svedemyr, Journalist
fredrik.svedemyr@noll27.se
0702-82 30 59

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se