Våra kära paddor

STENUNGSUND Margareta Wadlin och Ulrika Myhr är egna företagare och föreläser tillsammans. Båda är utbildade massörer, båda säger att de tack vare den digitala utvecklingen har fått högre livskvalitet och båda har Ushers syndrom.

Två glada, lekfulla hundar tar emot mig när jag ringer på dörren till Ulrika Myhrs lägenhet i Stenungsund. Att de är bästa kompisar råder ingen tvekan och att de är fulla av bus står klart när min mössa stolt bärs iväg. Hundarnas mattar gör vad de kan för att få ordning på kaoset och snart sitter vi i köket med kaffe och julens sista saffransbullar.

– Utan alla bra hjälpmedel och utan min hund hade jag varit mycket mer isolerad, säger Ulrika.

– Med hund och digitala hjälpmedel får man tillbaka sin självständighet och behöver inte vara beroende av någon annan, tillägger Margareta.

– Fast hundarna är ju inte digitala, skrattar Ulrika och berättar om hur Facetime hjälpte henne en gång när hennes hund hade råkat göra en liten olycka inomhus.

– Jag kände ju lukten men kunde inte se var olyckan skett så jag ringde upp en kompis via Facetime och gick runt med min iphone i lägenheten tills hon såg var det var.

Bild på Ulrika och Margareta

Oberoende Ulrika Myhr och Margareta Wadlin säger båda att de hade varit mer isolerade utan så mycket bra hjälpmedel: – Jag har till och med blivit en digital nörd, skrattar Ulrika Myhr. FOTO: Helén Andersson

Tuff resa

Ulrika och Margareta föddes båda med nedsatt hörsel men med normal syn. Båda fick sin diagnos när de var 26 år och båda har haft en tuff resa sedan dess.

– Jag levde ju som alla andra, berättar Margareta. Jag arbetade, hade familj med små barn och körde bil. När läkaren sade att jag aldrig mer skulle få köra bil var det som om hela min frihet försvann. Självständigheten var grusad.

– Jag isolerade mig mer eller mindre och var sjukskriven i 15 år, säger Ulrika. Jag kände ju ingen som var synskadad och det dröjde nio år innan jag fick veta att det fanns andra med syn- och hörselnedsättningar. Då fick jag information om Förbundet Sveriges dövblinda och fick för första gången träffa yngre personer i samma situation som jag.

Trots att synskadan, som är i form av retintis pigmentosa, gör att synen gradvis försämras, tycker båda att de ser mycket bättre nu än förr. Nu ser de möjligheter istället för att fokusera på allt de inte kan, och mycket tack vare den digitala utvecklingen som skett parallellt.

– Det fanns ju inte iphones och ipads på den tiden och att kunna ha ett socialt nätverk via facebook har hjälpt mig mycket, berättar Ulrika. Men framförallt fick jag jobba mycket med mig själv och lära mig positivt tänkande för det var otroligt tuffa år med myndigheter, arbetsförmedling, försäkringskassa och väldigt mycket fördomar.

– Det syns ju inte på oss att vi inte ser, förklarar Margareta. Eftersom vi varit seende har vi ju en seendes kroppsspråk och vi vet ju hur saker och ting ser ut.

Utbildning

Mullsjö Folkhögskola arrangerar regelbundet behovsanpassade kurser för dövblinda och det var där Ulrika och Margareta träffades och det är där de lärt sig mycket om digitala hjälpmedel.

– Jag fick många gråa hår av min iphone i början, skrattar Ulrika.

– Ja, håller Margareta med. Men minns du 72-åringen som lärde sig så snabbt. Då tänkte jag att kan han, då kan jag också.

Det var vid ett sådant kurstillfälle i Mullsjö som Ulrika och Margareta blev tillfrågade om de ville berätta om sig själv och sina erfarenheter inför ett sällskap. Det visade sig att Ulrika och Margareta kompletterade varandra så bra att det sådde ett frö att på något sätt fortsätta tillsammans.

– Det var så det började, berättar Margareta. Jag var på väg att bli arbetslös och Ulrika var på väg att bli utförsäkrad. Så det var dags att det skulle hända något.

– Jag hade gått en tuff massörutbildning 2009, man brukar säga att det tar dubbelt så lång tid för oss med både syn och hörselnedsättning, säger Ulrika.

– Och jag som jobbat på kontor i hela mitt liv hade inte en tanke på att bli massör, skrattar Margareta. Men tack vare Ulrika gick jag också en massörutbildning och tog min examen 2011. Och sedan bara exploderade det med egna företag och med gemensamma föreläsningar där vi berättar utifrån våra personliga erfarenheter under rubriken Vi kan och vi vågar.

Kära paddor

Både Ulrika och Margareta lovordar Apple, iphone och ipad med sina inbyggda hjälpmedel. De kallar sina ipads för sina kära paddor som följer dem överallt, och båda använder framförallt paddorna i sina företag där de för anteckningar, skriver stödord när de har föreläsningar, hanterar e-post, har kalender med bokningstider och tar emot kortbetalningar.

– Sedan finns det ju massor av appar där till exempel Big Clock hjälper oss hålla reda på tiden när vi masserar och Spotify förstås med bakgrunds- och avslappningsmusik under behandlingarna, berättar Ulrika och illustrerar med att spela upp lite ljuv musik.

Margareta hade stor användning av sin laptop när hon gick sin utbildning, men berättar att när hon nu går en annan utbildning är det förstås paddan som är med tillsammans med ett tangentbord.

– Jag använder appen Pages för att den kan omvandla till word-dokument som jag kan hämta i min dator hemma sedan. Och hinner jag inte med att anteckna finns appen Audio Memos som spelar in föreläsningarna. Jättebra!

Förutom Spotify på jobbet finns appen i telefonerna där de lyssnar privat, och där finns den bland annat tillsammans med appen Storytel. Både Margareta och Ulrika tycker det går lätt att köpa, lätt att hitta och lyssna via Storytel och önskar att biblioteken hade en lika enkel app.

– Jag känner mig fullt seende när jag använder den, säger Ulrika som hoppas att utvecklingen av appen Legimus ska bli lika bra.

– Det måste vara enkelt, fyller Margareta i. Jag laddar ner massor för det är ett bra sätt att läsa på och hade Legimus varit som Storytel hade jag gärna lyssnat på talböcker.

 

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se