Profilen – Nya ingångar till opera

Synergieffekt Hanna Griffiths betonar att målet med verksamheten Skapa inte är att skapa en publik.  – Kommer någon hit och köper en biljett blir jag glad, men det är helt ok att inte göra det också. FOTO: Helén Andersson

Synergieffekt Hanna Griffiths betonar att målet med verksamheten Skapa inte är att skapa en publik.
 – Kommer någon hit och köper en biljett blir jag glad, men det är helt ok att inte göra det också. FOTO: Helén Andersson

Med erfarenhet av arbete med lärande på The Royal Opera House i London vill Hannah Griffiths göra fler delaktiga i det kreativa skapandet på GöteborgsOperan i Göteborg.

Det har gått tre och ett halvt år sedan Hannah Griffiths första gången kom från London till Göteborg för att träffa operans ledningsgrupp och den då nytillträdde konstnärlige ledaren för opera/drama på Göteborgsoperan, Stephen Langridge. Mötet handlade om en ny tjänst där Hannah skulle jobba med det som i England heter participation and learning, på svenska närmast översatt till deltagande och lärande.

Hannah fick jobbet och nu, tre år senare, möter hon mig hemtamt vid personalingången på GöteborgsOperan och leder mig med säkra steg genom operans bakre regioner, förbi verkstäder, musikrepetitioner och personalrestaurangen där vi hämtar varsin kopp kaffe.

– Jag vet att det låter som en kliché, men jag vill att andra ska få möjlighet att upptäcka opera. Jag upptäckte opera tack vare en gymnasielärare som lät klassen se Madame Butterfly på English National Opera och jag bara älskade det direkt. Alla andra behöver inte älska opera lika mycket som jag, men i ett land som Sverige med så hög statlig kulturfinansiering ska alla kunna delta och få möjlighet att upptäcka den, säger Hannah medan vi tar plats i soffgruppen på hennes kontor.

Participation and learning

Participation and learning är ett väl etablerat begrepp inom kulturen i England där kulturinstitutioner bland annat haft barn- och ungdomsverksamhet eller samarbetat med skolor i snart 30 år. Det finns inga formella system för verksamheten, men bara på The Royal Opera House i London är det fler än 30 personer som jobbar med verksamheten.

– Det är något som liksom bara ingår i kulturlivet i England, säger Hannah och berättar att hon under sin tid på The Royal Opera House jobbade mycket med lärare och pedagoger för att hitta sätt att använda och dra nytta av konstnärliga processer inom lärande och att det handlar mycket om fortbildning och utveckling för lärare.

Men participation and learning kan också handla om livslångt lärande där kulturinstitutionen i samarbete med olika organisationer skapar projekt för och med olika grupper. Hannah har varit med om att skapa nya strategier för livslångt lärande i särskilt utsatta områden i London. Strategier som framförallt riktar sig till vuxna som inte haft möjligheten att engagera sig i kultur tidigare. Hon berättar om ett projekt där hon tillsammans med kvinnor med erfarenhet av kriminalitet skapade en musikteaterfilm baserad på operan Don Giovanni. Kvinnorna fick titta på vad som skulle ha hänt om de hade varit tillsammans med Don Giovanni-karaktären och fick skapa egna texter och sånger.

– Ett spännande och utmanande projekt där kvinnornas egna erfarenheter spelade stor roll. Och det handlar hela tiden om att hitta nya ingångar till opera, nya sätta att se på det, att utforska, skapa nytt och att göra något kreativt, säger Hannah.

Skapa

På The Royal Opera House i London hade Hannah titeln Learning and Participation Manager. På GöteborgsOperan är hennes titel Utvecklingsledare, men hennes jobb ser ungefär likadant ut. Den stora skillnaden, som Hannah beskriver det, ligger i att i England är learning and participation en egen verksamhet som inte ingår i de konstnärliga programmen på kulturinstitutionerna. På GöteborgsOperan ingår verksamheten i det konstnärliga programmet vilket betyder att allt som görs inom ramen för delaktighet och lärande också ingår i operans konstnärliga program.

– Det är helt unikt sätt att arbeta, att allt vi gör ingår i vårt konstnärliga program. Men det betyder inte att det måste leda fram till stora föreställningar, utan det handlar om att skapa möjligheter för människor att upptäcka konstformen inifrån.

Olika organisationer har sitt eget tillvägagångssätt och på GöteborgsOperan kallas verksamheten för Skapa. Just nu jobbar Skapa särskilt mycket med barn och unga, med interkulturella grupper och med integrerade grupper av artister och personer med och utan funktionsvariationer. Det handlar om att få människor att upptäcka, utforska och jobba med konstformer som finns på GöteborgsOperan, men det handlar lika mycket om att låta verksamheten på operan påverkas av nya röster och nya perspektiv.

– Det är inte bara vi som ska visa upp och lära vad vi kan, utan vi ska också utvecklas utifrån nya möten, säger Hannah och berättar om samarbete med svenska Röda Korset, Share Music & Performing Arts och Kulturkalaset i Göteborg.

– Det finns inte bara en modell på hur verksamheten ser ut och det som påverkar hur vi jobbar beror på vilka grupper eller personer vi vill skapa kontakt med. Men det handlar om att kreativt engagera sig i scenkonst som redan finns, eller att skapa nytt. Och det kan vara en halv dags workshop eller ett projekt som pågår flera år.

Ett projekt som hade kunnat pågå i flera år är den internationella kör GöteborgsOperan etablerade våren 2015. Genom att gå på sångjakt på asylboenden och kulturhus samlades en stor samling av sånger från hela världen in, sånger som fick nya körarrangemang och som senare framfördes av en ny kör bestående av sångare från GöteborgsOperan och 43 personer från 20 olika länder med väldigt olika tidigare erfarenheter av att sjunga i kör. Kören blev succé och det blev en diskussion om det skulle bli en pågående körverksamhet på operan.

– Vi pratade mycket om det, men jag är övertygad om att vi inte ska ha en pågående kör därför att då stänger vi ute nya människor. Vi försöker skapa balans genom att låta människor komma tillbaka, men också att låta nya komma in och ha nya upplevelser, säger Hannah och berättar att de skapade en liknande kör året efter med nya deltagare och att samarbetet med Röda Korset ständigt genererar nya projekt.

– Vi vill skapa en kontinuitet och pågående möjligheter. Tanken med att inte köra samma slags projekt med precis samma grupp hela tiden är att hålla verksamheten öppen, men att skapa ytterligare möjligheter och låta människor fördjupa sin kontakt med Operan är också viktigt.

Första upplagan av Internationella kören har ändå fått en fortsättning genom att några i kören har fortsatt att träffas för att sjunga i en egen kör.

– På något sätt tycker jag att det är målet. Att vi ska inspirera och stödja personer i nya upplevelser. Som en kille från Irak som tidigare jobbat som journalist och som ville följa projektet och som absolut inte ville sjunga. Det blev aldrig något reportage men han är numera med i kören, skrattar Hannah.

Sverige

Det är egentligen ingen slump att Hannah hamnade på GöteborgsOperan. Hon och Stephen Langridge möttes när de båda var engagerade på The Royal Opera House och han kände till Hannahs stora intresse för Sverige.

– Efter att ha tillbringat en sommar i Västerbotten blev jag förälskad i landskapet och tillbaka i London anmälde jag mig till en kvällskurs i svenska. Men jag hade absolut inga planer på att flytta till Sverige, skrattar hon.

Hon säger att hon älskar Göteborg och att hon trivs jättebra men att hon inte tror att hon kommer att stanna i Sverige hela livet. Hemma i London finns en tvillingsyster och resten av familjen och om hon lämnar Sverige är det för att hon saknar dem för mycket. Men än har hon inga planer på att flytta och hon vill lära känna så mycket som möjligt av den svenska kulturen medan hon är här. Därför tränar hon längdskidåkning varje vecka och har anmält sig till Vasaloppets öppna spår 2017, och därför bjöd hon hit sin familj förra året för att fira en riktig svensk jul med Kalle Anka, julbord och dans runt granen.

– Det där med att titta på Kalle Anka förstod de inte men min systers man blev helt tokig i sill. Alla sorter, säger Hannah och avslöjar att hon inte håller med om just den smakupplevelsen.

– Det är jättekul att få uppleva en annan kultur. När jag kom till Sverige tyckte jag att Sverige och England var så lika, men ju längre tid jag bor här märker jag att det finns intressanta skillnader.

Nyfikenhet

Kaffet i våra koppar är för länge sedan slut när det försiktigt knackar på dörren och en medarbetare sticker in huvudet. Han vill diskutera ett samarbete med Hannah och de kommer överens om att ses senare.

– I stort sett är alla kollegor positivt inställda till Skapa och man känner till att vidgat deltagande är en del av kulturplanen. Sedan är människor olika, konstaterar Hannah torrt och berättar att det finns en väldigt stor nyfikenhet från andra kulturinstitutioner, både nationellt och internationellt. Norska operan har varit på studiebesök och Hannah har presenterat verksamheten både i Amsterdam och Bukarest.

Hittills har Hannah mest jobbat med opera/ drama inom Skapa, men hoppas kunna kunna jobba lite bredare framöver, bland annat tillsammans med en kollega som jobbar på liknande sätt med dans.

– Det är ju inte alltid så lätt att förklara den här verksamheten eftersom det finns så många sätt att jobba på. Men jag hoppas att verksamheten blir en självklar del av GöteborgsOperans hela verksamhet i framtiden. Även när jag är tillbaka i England. Men det beror på den konstnärliga ledaren, på kulturpolitiken och på vilka uppdrag vi får.

FAKTA

Namn: Hannah Griffiths
Ålder: 35 år
Familj: Ja, i England och en särbo i Sverige.
Jobb: Utvecklingsledare för deltagande och lärande på Göteborgsoperan
Vad gör du när du inte jobbar: Tränar längdskidåkning i skidanläggningen i Kviberg
Smultronställe i Sverige: En liten gård i utanför Umeå där jag tillbringade några somrar och jobbade med wwooffing, World Wide Opportunities on Organic Farms
Smultronställe i Göteborg: Delsjöområdet
Läser just nu: Jag är med i en bokcirkel där vi alla är tjejer från andra länder och som gillar det svenska språket. Just nu läser vi Is av Ulla-Lena Lundberg.
Finns det något vi inte vet om Hannah Griffiths: Jag äter inte fisk och skaldjur. Och så är jag språknörd. Jag har en lista på svenska verb på väggen utanför min dusch så att jag kan träna när jag duschar; brinna, brann, brunnit, dyka, dök, dykt…

Författare

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se