När fler lyssnar föds ny litteratur

Skriver för ljud Daniel Åberg är författare och har skrivit både fysiska böcker och direkt för ljudproduktion. Just nu skriver han på en ljudserie för Storytel. Foto: Sara Arnald.

Skriver för ljud Daniel Åberg är författare och har skrivit både fysiska böcker och direkt för ljudproduktion. Just nu skriver han på en ljudserie för Storytel. Foto: Sara Arnald.

Ljudbokslyssnandet på digitala abonnemangstjänster har ökat med nära 117 procent. Förra året köpte företaget Storytel upp anrika Norstedts och nu produceras till och med litteratur direkt för ljud. Frågan är om utvecklingen innebär en större tillgång till litteraturen – eller om den förändrar den.

Virus är en dystopisk berättelse om när samhället drabbas av ett extremt kraftfullt virus som slår ut samhället inom några dagar. Endast ett fåtal människor överlever och de visar sig vara immuna. Berättelsen fokuserar på de här människorna och vad som händer, hur de agerar, säger Daniel Åberg.
Han är författare och journalist och håller just nu på att skriva på Virus, en ljudserie som produceras direkt för ljud. Tidigare har han skrivit vanliga fysiska böcker. De, precis som Virus, utspelar sig i Stockholms innerstad. Själv sitter han i ett snöigt Vittangi sju mil från Kiruna, när noll27 når honom på telefon.
Det är för företaget Storytel som Daniel Åberg skriver sin serie. Och han menar att det är en viss skillnad mot att skriva fysiska böcker.
– När de hörde av sig pratade de mycket om att det skulle vara rappt, dialogtätt, ett framåtlutande berättande. Jag får väl erkänna att jag hade jobbat så ganska mycket redan innan, säger han, men berättar att han ändå arbetat med att skala ner språket.
– Ja, jag har väl ändå försökt göra det lite mer renodlat. Men jag skulle inte säga att det har varit till någon nackdel, det är inte så att jag har fördummat språket eller något sådant. Jag skulle snarare säga att jag har gjort det lite renare.

Vad är det då du väljer bort när du skriver för ljud?

– För mig handlade det om att det är ett mer långsamt tempo, där det kan vara dramatiskt i det lilla, men där det här kugghjulstempot saknas. Att man låter saker ta tid på ett annat sätt, säger han.

Ljudböcker Anna Öqvist Ragnar, förläggare på Storytel, har varit med och tagit fram de nya ljudboksserierna. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.

Ljudböcker Anna Öqvist Ragnar, förläggare på Storytel, har varit med och tagit fram de nya ljudboksserierna. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.

Tv-serier som inspiration

Daniel Åbergs serie är en del av Storytel Original, ljudboksserier producerade direkt för ljud. De första lanserades under 2016 och i dag finns det ett tjugotal. Det handlar om spänningslitteratur, sci-fi, deckare och feelgood, så kallad genrelitteratur. Serierna är mer dramatiserade än andra ljudböcker och stort fokus har lagts på inläsningen. De är uppdelade i tio avsnitt, en timme långa och det är med inspiration av poddar och tv-serier som formatet tagits fram, berättar Anna Öqvist Ragnar, förläggare på Storytel.
– Formatet tvingar fram ett berättande som kanske inte är likadant som när man skriver en roman. Varje avsnitt är sitt eget universum. Inom det avsnittet finns en början ett mitt och ett slut, och det skapar ett tempo som man inte behöver förhålla sig till när man skriver en lång roman, säger hon.
Det är berättelser med ett rakt kronologiskt berättande och med färre huvudpersoner att hålla reda på som går bäst. När läsarna pendlar, går ut med hunden, eller tar en runda i joggingspåret samtidigt som de lyssnar på en bok, menar Anna Öqvist Ragnar att det kan vara svårt att hänga med i en allt för komplicerad berättelse.
– Om man lyssnar på böcker krävs det en annan koncentration om man ska följa med i en svårare roman. Då kan man inte jogga samtidigt. Ofta väljer man de lite enklare böckerna när man lyssnar och läser hellre när man vill ha en tyngre roman. Det stämmer inte jämt, ibland kan det vara en tyngre roman, men då är den skriven på ett sätt som är väldigt lätt att hänga med i, säger hon.
Ni pratar om enklare litteratur, ett framåtlutat berättande. Men all litteratur passar inte in där. Vad händer med den?
– Jag tror att den kommer att fortsätta leva och frodas. När vi gjort undersökningar på Storytel säger folk att de läser mer sedan de började lyssna, att det snarare kan vara en väg in i berättelsen i vilken form man än får den, säger Anna Öqvist Ragnar.
– Det som kanske kommer att förändras är väl att man i början bestämmer att en viss bok kan bli en e-bok och en ljudbok, eller att den blir perfekt som inbunden och sedan ljudbok. Huvudsaken är att berättelsen kommer ut och möter sina läsare eller lyssnare, säger hon.
I Vittangi trivs Daniel Åberg just nu med att skriva för ljud. Om säsong tre av hans serie Virus går bra, kanske det till och med blir en del fyra. Och som författare är han inte orolig för utvecklingen.
– Så länge det inte påverkar den fysiska utgivningen, tror jag inte att det är någon fara. Så länge en författare inte ratas för att böckerna inte säljer som ljudböcker är det inget problem. Men idag ser jag inga tecken på att det skulle vara så.

FAKTA
Förra året ökade den ordinarie försäljningen av digitala ljudböcker med 22,8 procent. Försäljningen av antalet lyssnade digitala ljudböcker hos digitala abonnemangstjänster ökade med hela 116,8 procent.

Försäljningen av de fysiska ljudböckerna minskade med 31,7 procent.

Ljudböcker så som vi ser dem idag, har funnits sedan 1920-talet. Då var det ett initiativ som togs för att läsa in böcker för män som var hemvändande från första världskriget och fått en synnedsättning eller någon form av funktionsnedsättning.

Källa: Alexandra Borg samt rapporten Boken 2017 – marknaden, trender och analyser…

Author Description

Evelina Westergren

Evelina Westergren, Journalist
evelina.westergren@noll27.se
0700-81 65 71

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se
Tillgänglighet