
Det är en politisk handling att berätta en historia och empati är en superkraft, konstaterade manusförfattaren och forskaren Jan Nåls, som är verksam vid universitetet i Helsingfors. Han var en av flera talare vid Nordic Kids Media Festival som precis avslutades i Malmö, som i år hade temat Storytelling.
Under närmare tre dagar har producenter inom radio, tv och rörlig bild samlats för att ta del av varandras tankar och arbete. Vad är storytelling? Vad består det av? Vilka når vi och hur kan vi nå den målgrupp vi vill nå, var några av de frågor som avhandlades. På plats fanns representanter från de nordiska Public service-företagen och bland de inbjudna talarna fanns bland andra serietecknaren Scott McCloud och David Polfeldt från Malmöbaserade spelutvecklingsföretaget Massive.
YouTube allt populärare
I dag nås unga av ett enormt utbud av innehåll från olika slags medier. Konkurrensen är stenhård och det är svårt att nå igenom bruset. YouTube har blivit den kanal som allt fler besöker, både barn och deras föräldrar, berättade Kalle Brunelius från SVT Barn, så numera hittar man även barnprogram från SVT på YouTube, där även de andra nordiska Public service-bolagen publicerar innehåll.
Katarina Larson arbetar på Kultur i Väst där hon är projektledare för det nationella projektet Sommarboken och det regionala projektet Gåvoboken. Hon var en av alla besökare på Nordic Kids Media Festival.
– Det är spännande att se vilka tendenser som finns inom olika medier för barn, samtidigt som jag också blir bekymrad över att vi står inför ett skifte där föräldrarnas ekonomiska resurser i allt större grad kommer att påverka barnens tillgång till kultur och medier. Det visar sig till exempel att föräldrar som har råd, köper exempelvis Spotify- och YouTube-abonnemang utan reklam, medan barn till föräldrar som saknar ekonomiska möjligheter, kanske inte ens vet att det finns ett val, säger hon.
Barn, liksom vuxna, hamnar också i filterbubblor, det vill säga, de nås bara av det de redan har visat intresse för. Även här spelar föräldrarnas engagemang och kunskap en stor roll, menar hon.
– På SVT styr inte algoritmerna innehållet i en och samma riktning på samma sätt som exempelvis YouTube, som är på väg att bli den stora barnkanalen. Där styr algoritmerna hårdare och det blir ett ständigt flöde av ungefär samma innehåll. Vi publicerar också innehåll på YouTube, men det är ändå bra att reflektera över vad som händer, när en enskild, kommersiell aktör blir så stor som YouTube håller på att bli. Vad händer om man publicerar något som strider mot deras policy och vad händer med utbudet för barn och unga? Det är en fråga jag tar med mig, säger Katarina Larson.