Ett bokomslag blir till

Ett bokomslag blir till

Alla som arbetar på bibliotek känner till vilken betydelse bokomslaget har, men kanske inte lika många vet hur en formgivare arbetar. I veckan arrangerade Göteborgs litteraturhus och Kultur i Väst en kurs i bokformgivning.

Vad är det som får ett bokomslag att sticka ut i mängden bland alla andra på hyllan? Vad är det som gör ett bokomslag intressant och vad ska det egentligen berätta?

Eva Wilsson är grafisk formgivare och typografilärare och arbetar dagligen med bokformgivning åt både små och stora förlag. Under kursen, som i första hand riktade sig till förlag av böcker och tidskrifter, delade hon med sig av sina erfarenheter och gav några användbara tips. Bland de böcker hon formgivit hittar vi till exempel Augustiprisvinnaren Osebol av Marit Kapla och Augustprisnominerade Odenplan av Daniel Gustafsson. Eva Wilsson tar upp boken Odenplan som exempel på hur hon arbetar.

– Jag gick runt på Odenplan, fotograferade i tunnelbanan, försökte hitta något att utgå ifrån, men hittade inget som jag kunde använda. Jag gick tillbaka till boken och insåg att den inte handlar om Odenplan utan utgår från platsen. Boken handlar egentligen om något annat, där jakten efter en barnvante står i centrum, berättar Eva Wilsson.

Istället gick hon in i en affär vid Odenplan och köpte ett par barnhandskar som hon började laborera med.

– Jag prövade mig fram och kom bland annat fram till att två händer är mer hotfulla än en. En hand signalerar stopp. Två händer signalerar fritt fall, att man faller handlöst och försöker ta emot. Det andas en helt annan, hotfull stämning, säger hon när hon beskriver omslaget som föreställer två händer eller stickade svarta barnhandskar mot en blå bakgrund.

När Eva Wilsson var på Augustprisnomineringen hade hon ingen aning om att Daniel Olsson var nominerad.

– Jag såg honom och frågade är det sant??? Och så sträckte jag upp två händer i luften, precis som på omslaget.

Förändrade perspektiv

Man bör alltså inte illustrera en bok som har en adress i titeln med gatuskyltar med just det namnet. Helst ska man undvika att vara alltför tydlig och skriva folk på näsan. Ibland funkar första idén och ibland kan man behöva söka vidare. Bilder kan vara väldigt användbara, men blir mer intressanta om man vrider och vänder lite på dem.

– Testa att vända på bilden helt och hållet eller ett kvarts varv. Det händer något med bilden då. Jag vet inte hur många gånger jag har vänt på en bild och allt lossnar och jag kan komma vidare.

Author Description

Anneli Abrahamsson

Journalist anneli.abrahamsson@kulturivast.se 072 253 97 23

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se