Läsinspiration i digitala kanaler

Läsinspiration i digitala kanaler

Under pandemin har uppfinningsrikedomen varit stor när det gäller att utveckla nya digitala metoder för läsfrämjande arbete. För Karin Cellton på Värmdö bibliotek blev sociala medier en förlängning av hennes tidigare läsfrämjande arbete och ett sätt att fortsätta ha kontakt med låntagarna. Noll27 bad henne dela med sig av sin erfarenhet.

Som läsinspiratör hade Karin en väl inarbetad verksamhet på biblioteket med regelbundna författarsamtal, afternoon tea med boktips, bokcirklar med olika tema, shared reading- och biblioterapigrupper. Efter att coronapandemin bröt ut förra våren, provade hon att flytta över läsfrämjande verksamhet och bokcirklar till digitala arenor

– Allt gick så fort så till en början lade jag allt fokus på Instagram där jag redan körde ett väl inarbetat boktips varje tisdag, säger Karin som i många år jobbat som läsinspiratör på Värmdö bibliotek, men som sedan några månader arbetar på Stockholms stadsbibliotek.

Varför just Instagram?

– Det är absolut enklast att boktipsa direkt på Instagram och till exempel använda Stories där filmerna får vara högst en minut. Dessutom har jag märkt att jag når flest via Instagram, betydligt fler än via Facebook till exempel.

Vilka andra digitala kanaler jobbade du med?

– Jag fortsatte med Värmdöpodden med inbjudna gäster via Skype, jag startade gruppen Värmdö läser på Facebook, och jag provade att ha bokcirklar både på Instagram där Stories tillåter deltagarna att skriva och diskutera i realtid, och via Zoom och Bokcirklar.se. Om jag varit kvar i Värmdö hade jag tänkt att testa Snapchat som är en enkel app att ladda ner.

Berätta om dina erfarenheter av att ha bokcirklar digitalt?

– Förutom Bokcirklar.se och Instagram, tycker jag att Zoom fungerade bäst eftersom man ser varandra och det känns mer på riktigt. Sedan kräver det en del teknisk kunskap av deltagarna vilket ju är exkluderande, och tyvärr tappade jag många äldre och nyanlända i bokcirklarna. De flesta som deltog i de digitala bokcirklarna var mellan 30 och 50 år, de övriga lyckades jag aldrig fånga.

Anpassade du digital kanal efter målgrupp?

– Ja, delvis. Instagram till exempel lockar fler yngre än Facebook där många nu för tiden är över 50 år. Och hade jag testat Snapchat hade jag säkert nått många barn, men kanske inte de vuxna som är osäkra på att formulera sig skriftligt på svenska.

Karins bästa tips för att jobba med digitalt läsfrämjande:

  • Våga testa. Bjud på dig själv, våga göra bort dig och ha tålamod.
  • Ett bra tips vid inläsning av boktips är att låtsas läsa för en vän eller en anhörig. Eller välj en kollega att samarbeta med som du känner dig trygg med så du kan vara naturlig.
  • Ett alternativ till att själv vara med i bild är att filma boken man pratar om och bara lägga till sin berättarröst.
  • Tänk också på att variera ditt läsfrämjande på sociala medier och variera korta filmer med bilder.
  • Testa tekniken så mycket som möjligt innan.

 

Bild: Marek Wolk

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se
Tillgänglighet