Spelifierade textsamtal

Spelifierade textsamtal

Genom att låta barn interagera i olika digitala spel, skapar skolbibliotekarie Tobias Gard ett engagemang och intresse för böcker.

– Spelens enkla belöningssystem blir en morot att komma i gång med boksamtal, och jag tror de tycker samtalen är lika roliga som spelen.

På klassrummets interaktiva skrivtavla syns en bild från boken Prinsessan Victoria av Kristina Murray Bodin och Kajsa Lind. Den hemlösa huvudkaraktären i boken illustreras av en avklädd klippdocka som sitter på en bänk. I klassrummet diskuterar barnen varför Victoria sitter på bänken och varför hon är hemlös, och allteftersom barnen diskuterar bokens innehåll får de hämta pengar ur en kassaapparat på skärmen för att köpa kläder och klä på dockan.

– Det är en tydlig koppling till boken som vi läst, och samtidigt blir det ett samtal om både empati och om vad de tycker om boken. Och det är öppna frågor hela tiden, inga rätt eller fel, säger Tobias när han beskriver hur det kan gå till när han har spelifierade boksamtal.

Genväg till litteraturen

Tobias Gard

Tobias Gard Bild: Hannah Gard

Tobias gör alla spel själv, hittills har han gjort ett sjuttiotal på boktitlar anpassade för elever från förskoleklass upp till årskurs nio. De flesta spel utgår från skönlitteratur och bilderböcker där han ibland lånar bilder från de böcker han läser, och ibland bilder från Notebook som är ett av de program han använder. Med hjälp av klassrummens interaktiva whiteboard kan eleverna följa med när han läser boken, och i diskussionen efteråt får eleverna klara olika uppdrag kopplade till boken de just läst.

– Ibland är det väldigt enkla spel som typ memory där jag tagit bilder av alla karaktärer i boken och där den som klickar fram en bild får berätta om den karaktär som dyker upp. På så sätt kan vi få en diskussion om alla karaktärerna i en bok. Det går att göra spel av alla böcker men, poängterar han, alla spel ska ha en tydlig koppling till boken vi läser. Även om jag ibland kan hitta på att vi ska göra en egen fortsättning på berättelsen, skrattar han.

Att använda spel som en väg till litteraturen tror Tobias kan vara ett sätt att få elever som annars inte skulle valt att delta i textsamtalet, engagerade. Han inleder också varje textsamtal med att gå genom svåra ord, och hans val av bok tar alltid stor hänsyn till barngruppens intressen.

– Det är för att fånga deras intresse och för att de ska förstå boken bättre. Och jag väljer alltid böcker jag själv tycker om. För tycker inte jag det är bra är det svårt att få med sig eleverna, och mitt engagemang smittar av sig på eleverna. Och jag tror mycket på samtalen kring text, att prata om det man läst utan att det blir ett förhör. Att man har en bra diskussion.

Creepypasta

Efter ett antal år som skolbibliotekarie insåg Tobias att många barn har en förkärlek för skräck. En insikt som gjorde att han under ett sommarlov startade skräckpodden Död mans podd.

– Jag både skrev egna skräckhistorier, hittade historier på nätet och på biblioteket i hopp om att barnen skulle vilja låna dem där. Det var väldigt lyckat och podden har fungerat som ett redskap i klassrummen när inte jag varit på plats.

Just nu ligger podden på is och Tobias har riktat in sig på att jobba med creepypasta, spökhistorier och vandringssägner som sprids på nätet, i klassrummen.

– Vi pratar om historierna och kommer i sammanhanget ofta in på källkritik och på hur man kan tänka för att ta reda på om en vandringssägen är sann. De får också prova att hitta på egna skräckberättelser där ett populärt tema är berättelser kopplade till deras närområde här i Trollhättan, ler han.

Men alla gillar inte skräck och Tobias säger att han försöker variera och läsa lika mycket av andra genrer och att han gärna väljer böcker som finns i serie så att barnen kan fortsätta läsa. Och trots att han oftast använder sig av digitala verktyg vid sina textsamtal, betraktar han det som pricken över i, en metod som ska kombineras med traditionell läsning och som ett sätt att få barnen engagerade.

– Man måste börja i den här änden även om kanske vissa elever bara kommer att läsa skräckhistorier och inte gå vidare. Men de läser i alla fall.

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se
Tillgänglighet