Äkta läsupplevelser och haussade hajper i årets bokflod

GÖTEBORG Årets pärlor i bokutgivningen finns inte bland de mest uppmärksammade böckerna. Snarare bland dem som har passerat något mer obemärkt i medias omfattande bokbevakning. I alla fall om man ska tro de recensenter som delade med sig av sina litterära julklappstips på seminariet Bokåret 2010 på Göteborgs stadsbibliotek.

Hur äkta och givande en läsupplevelse är har ingenting att göra med hur omskriven boken har blivit i dagstidningarnas litteraturbilagor.
– Mediebevakningen av bokutgivningen är större än någonsin, men den handlar mycket om böcker och lite om litteratur. Boken har mer än någonsin blivit en handelsvara, säger Annina Rabe, litteraturkritiker i Svenska Dagbladet, en av deltagarna i seminariet Bokåret 2010 på Stadsbiblioteket förra veckan, arrangerat av Kultur i Väst.
Hon är trött på den ständiga jakten på trender inom bokutgivningen, att alla letar efter det nya stora. I år tycker hon att det har varit mer tydligt än någonsin
– Ska man sätta någon rubrik på 2010 så är det hajpens år, säger hon och nämner Karl Ove Knausgårds “Min kamp”, Eli Levéns “Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats” och Maja Lundgrens “Mäktig tussilago” som exempel på böcker som varit väldigt omtalade innan de ens kommit ut.
– Alla dras med i nyhetshetsen, det går fortare för böcker att bli glömda och andra böcker får inte den uppmärksamhet de förtjänar, säger Annina Rabe.
En av hennes egna favoriter från året som gått, Katarina Kieris uppväxtskildring “Morbror Knuts sorgsna leende”, har till exempel passerat utan större uppmärksamhet.
– Den har knappt recenserats. Man har inte sett Katarina Kieri i en enda tv-soffa och det har inte varit något intresse från tidningarna. Ändå är det enligt mig en av årets bästa romaner.

Figurer som går sin egen väg
Även Pia Huss, som bland annat recenserar barn- och ungdomslitteratur i DN, vill slå ett slag för den litteratur som befinner sig lite utanför fållan. När kändisar och “vuxenboksförfattare” får massor av uppmärksamhet för att de skriver en barn- eller ungdomsbok, så hamnar annan, mer orginell litteratur i skymundan.
– Varje historia måste finnas av sig själv. Ett exempel är bilderboksförfattaren Eva Lindströms böcker. Hon skriver för att hon är fylld av berättelsen.
Pia Huss lovordar Eva Lindströms senaste bilderbok, “Jag tycker inte om vatten”, om en liten kille som hellre ligger inne och läser än badar.
– Det är ett konstverk. Inte insmickrande för fem öre – underbar!

Trött på bajs
Däremot är hon hjärtligt trött på alla bajsböcker. Och blir det dessutom en kombination av kändisförfattare och bajsbok, som i Alex Schulmans “Bajsfesten”, så är hon måttligt road.
– Jag blev beklämd när jag såg att den toppade någon lista. Den är medioker, men säljer bara för att Alex Schulman är känd.
Hon får medhåll av kollegan Petter Lindgren, författare och litteraturkritiker i Aftonbladet. Han nämner illustratören och författaren Gunna Grähs och hennes Hej, hej-serie som en favorit.
– Bajs är ett fejktabu. Det är ju inte tabu längre, det bröts redan på 60-talet. Författare som Gunna Grähs tar däremot upp riktiga tabun i barnlitteratur, och skriver om alkoholister som pantar burkar.
När det gäller ungdomsböckerna har Petter Lindgren och Pia Huss ett par klara favoriter i årets utgivning. Den första är “Det är så logiskt, alla fattar utom du” av debutanten Lisa Bjärbo, på det klassiska temat tonårskärlek. Men här får även föräldrarna och deras kärleksliv får större plats i ungdomsböckerna.
– Porträtten av de vuxna har blivit mer nyanserade i ungdomsböckerna, tycker jag. Även de vuxna beter sig dumt, skiljer sig och ställer till det. Men det nya är att det får vara så, det är inte så lätt att leva, säger Pia Huss.
En annan favorit är Augustprisvinnaren “Här ligger jag och blöder” av Jenny Jägerfeld.
– Jag tror att det är en blivande klassiker, säger Pia Huss.

Hög kvalitet och mångfald
Trots deckaröversvämning och författare som pratar mer om marknadsföring än om litteratur, så ser Per Planhammar, författare och litteraturkritiker i GP, en hög kvalitet i årets svenska bokutgivning.
– Man pratar om prosans kris i Sverige, men jag håller inte med. Vi har flera pigga nya, små bokförlag, många bra tidskrifter som Glänta och Ord och bild och skrivarskolor, till och med på universitetsnivå. Det finns en brokig mångfald i bokutgivningen, säger han.

Petter Lindgren och Pia Huss är trötta på barnböcker om bajs.

Petter Lindgren och Pia Huss är trötta på barnböcker om bajs.

Per Planhammar, Annina Rabe och moderatorn UKON tipsar om böcker på seminariet Bokåret 2010 på Göteborgs stadsbibliotek.

Per Planhammar, Annina Rabe och moderatorn UKON tipsar om böcker på seminariet Bokåret 2010 på Göteborgs stadsbibliotek.

Fler julklappstips från litteraturkritikerna:
Annina Rabe:
“Trängsel” Kate Larsson
“En dåre fri” av Beate Grimsrud
Pia Huss:
“Här ligger jag och blöder” av Jenny Jägerfeld
“Jag tycker inte om vatten” av Eva Lindström
Per Planhammar:
“Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem” av Åke Edwardson
“Kioskvridning 140 grader” av Peter Törnqvist
Petter Lindgren:
“Skjut apelsinen” av Mikael Niemi
“Annas dagbok” av Börje Lindström

Author Description

admin

Det är administratören som lagt in det här.

Kultur i Väst

Postadress

Kultur i Väst
405 44 Göteborg

Besöksadress

Rosenlundsgatan 4
411 20 Göteborg

Telefon

031 333 51 00 (växel)
031 333 51 01 (reception)

E-post

redaktionen@noll27.se