Datorspel sporrar till läsning

Synen på datorspel håller på att förändras och en del menar att spel övar upp olika färdigheter och kan hjälpa barn att utveckla ett intresse för läsande. 

Noll27 har träffat Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen, för att prata om datorspel och läsning. Johanna Nylander kommer  även att medverka på Kultur i Västs scen under bokmässan.

Hur ser litteraturperspektivet ut i datorspel?

– Dels finns den praktiska läsningen som framförallt finns i RPG-spel, Role Playing Games. De spelen är ofta väldigt berättelsedrivna, det är stora spel som tar lång tid att spela och du får läsa mycket och göra olika val. Sedan finns en genre med illustrerade berättelser, textäventyr som är lite mer illustrerade. Spel jämförs ofta med film, men spel är inte de nya filmerna, spel är den nya boken. När du läser en vanlig bok kräver den hundra procent av din uppmärksamhet. Så är det när du spelar ett datorspel också. Du kan inte göra så mycket annat när du har händerna på datorn och ska in i en spelvärld.

Finns det datorspel som utmärker sig som mer litterära?

– Det finns en del spel som tittar extra på litteraturen där läsandet och att förmedla en historia är det centrala. Till exempel finns det lite äldre historiska spelet Baldurs gate 2, som har väldigt mycket text. Det är mer text i det spelet än i hela Harry Potterserien. Bland de allra första svenska datorspelen utmärker sig textäventyret Stugan där man genom olika skrivna val driver spelet framåt. Men idag är det framförallt äventyrsspel och olika typer av utforskande spel som har en lite mer litterär bas.

Blir man en bättre läsare av att spela datorspel?

– I vissa spel med mycket text är det dessutom läsning på tid. Du måste ta dig genom en viss text och fatta snabba beslut. I senaste PISA-undersökningen hade pojkars resultat gällande läsförståelse blivit bättre. Jag tror att en anledning är att det var första gången PISA gjordes digitalt, och att pojkar är mer vana vid digital läsning. En stor anledning till det är att våra könsroller fortfarande är cementerade när det gäller datorspel, och att många tjejer slutar spela i tonåren.

Vad är det för slags texter i datorspelen?

– Det beror på typ av spel. Ofta finns en manusförfattare bakom som bistår med en bakgrundsberättelse. Sedan finns det spel som helt bygger på böcker eller litterära världar. För det finns mycket kärlek till böcker inom spelvärlden. Som till exempel The Division som bygger på Tom Clancys författarskap.

Vad menar du med mycket kärlek till böcker?

– Det är den andra aspekten av datorspel, att sjunka in i en berättelse, i en historia och att finnas i olika världar. Lite beroende på hur spelen är utformade är inte alla så texttyngda, utan det handlar mer om en känsla och att få fram en upplevelse. Många spel är ju i huvudsak interaktivt berättande. Det finns också spel som baseras på ljudberättelser. Till exempel spelet Gone home där du får ledtrådar genom ljuduppspelningar.

Du brukar prata om positiva bieffekter av att spela datorspel. Vad menar du med det?

– I spelen behöver man förstå saker snabbt, ta till sig kunskap. I dataspel är språket ofta engelska, och där har studier visat att unga idag har ett stort ordförråd. Spelaren får också träning på många sociala förmågor och träning på att lägga fram strategier. Vi har sett att alkoholdebuten kommer senare och att unga dricker mindre. Det finns studier som visar att dyslektiker läser bättre i spel för att sammanhanget och koncentrationen är annorlunda. I andra fall handlar spel om att hantera sin identitet, och det har visat sig att spel kan hjälpa traumatiserade människor som kommer från krigsdrabbade områden. I spelen har man själv kontrollen. Sedan är spel inte bara nyttigt. Det är framförallt underhållning. Det ska vara roligt.

Varför tror du att många fortfarande är skeptiska till datorspel?

– Det handlar ofta om okunskap. Men jag tror att folk i allmänhet idag har bättre koll på vad spel är än tidigare, att spel blivit ett medie som alla andra. Datorspel är kanske inte litteratur, men det är kultur. Och precis som att det finns andra böcker än deckare, så finns det många fler datorspel än actionspel.

Author Description

Helen Andersson

Helén Andersson, Journalist
helen.andersson@noll27.se
0702 153616

Västra Götalandsregionen Förvaltningen för kulturutvecklng

Postadress

Regionens hus
405 44 Göteborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

031-333 51 00 (växel)
010-441 42 00 (växel)

E-post

redaktionen@noll27.se
Tillgänglighet